De verslavingszorg Noord-Nederland vroeg ons op welke manier marketing beter in de organisatie geïntegreerd kon worden, zodat ze beter kunnen inspelen op toenemende concurrentie van gemeenten en particuliere organisaties.
Uit stakeholder interviews met verschillende belanghebbenden bleek dat de positionering niet helder was.
Ingevulde scoping tool
Met een multidisciplinair team hebben we de oorsprong van de organisatie in kaart gebracht.
Vervolgens zijn we op een andere manier naar doelgroepen en contactmomenten gaan kijken met behulp van workshops met verslaafden, medewerkers van VNN en andere hulpverleningsorganisaties.
Inzichten
Een visie en missie is geformuleerd
Een nieuwe positionering is gecreëerd gebaseerd op doelgroepen, met een bijbehorende concrete strategie.
Visie, missie, positionering en strategie
Een organisatie die aanbod gericht georganiseerd was kon gekanteld worden in een organisatie die vraaggericht (in doelgroepen) georganiseerd werd. De visie, missie, positionering en strategie waren helder zodat er met de nieuwe organisatie een vliegende start gemaakt kon worden. Het traject heeft zo geleid tot een nieuwe sleutel naar een effectievere verslavingszorg.
Vraaggerichte organisatie met effectievere verslavingszorg